• Advies in de winkel
  • Grote eigen voorraad
  • De beste a-merken op MX-gebied
  • Levering door heel Benelux, ook motoren en moto-bikes!

MXGP Letland

Geplaatst door Martine 02-05-2016 0 Reactie(s) Nieuws,

Lees hier het verslag van ons bezoek aan de MXGP Kegums in Letland.

Afgelopen weekend heeft het Resa-Racing team de MXGP in Letland bezocht om de Resa-Racing-Riders aan te moedingen.
Het idee om de eerste EMX 125 te gaan bezoeken en de jongens van het GRY-MX team (Mills, Tompa en Lüning) en het MJC team (Rick Elzinga) aan te moedingen is in januari al ontstaan en toen zijn de tickets reeds geboekt. De kaarten voor het evenement waren geregeld via Fox.

​De donderdag voorafgaand aan het vertrek richting Letland, belde Fox ineens of wij als Holeshot-dealer de Holeshot-awards wilden gaan uitreiken. Aan deze zware taak hingen dan wel een paar mooie Vip-kaarten voor het evenement. Na langdurig overleg hebben we er voor gekozen de taak wel aan te nemen.

Helaas was er voor ons deze dag geen vlucht meer mogelijk (tenzij wij bereid waren om €1750 neer te leggen) dus, wij vertrokken de volgende dag. Gelukkig hebben de rijders het allemaal kunnen redden!

(Natuurlijk hebben we daar geen seconde over na hoeven denken.. hoe gaaf is dat?  ;) )

Vrijdag was de dag van vertrek. Toen we eenmaal netjes in het vliegtuig zaten die richting startbaan taxiede, draaide het vlak voor take-off om. De stewardess riep met een Baltisch accent in moeilijk verstaanbaar Engels om dat er 'wegens een steentje, dat tegen de voorruit van het vliegtuig was gekomen, het niet meer mogelijk was om op te stijgen’. Vervolgens zei ze: 'It doesn't look good'. Die woorden weten we nog goed..

Zo werden wij, samen met onder andere Stefan Everts, Glenn Coldenhoff, Marnicq Bervoets, Freek van der Vlist, Eric Leijtens, Yentel Martens en Ben Townley terug op Schiphol gedropt aan ons lot overgelaten.

Onrust, stress en aan je lot overgelaten… De jongens hebben hun uiterste best gedaan om op wat voor manier dan ook de MXGP te kunnen halen en dezelfde dag nog in Riga aan te komen. Er werden taxi’s, busjes en wat voor vervoer dan ook geregeld om vanaf Brussel, Parijs of München een vlucht te kunnen bemachtigen.

Door deze vertraging kwamen wij de volgende dag rond 16 u op het circuit aan en misten wij helaas net de eerste manche van de EMX125.  Hier liepen wij direct GRY-manager (Grizzly-Resa-Yamaha) Stijn van Langenaker tegen het lijf en van hem hoorden wij dat Mills en Tompa zich nét niet hadden kunnen kwalificeren en als eerste op de reservelijst stonden. Luning had wel een mooie plek weten te bemachtigen en zich wel gekwalificeerd voor de race.

Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan onze Twentse Topper Rick Elzinga. Hij had zich zaterdagochtend in de kwalificatietraining in zijn groep als 12e gekwalificeerd. Hierdoor mocht hij als 24ste aan het starthek verschijnen. Een super prestatie.

Tijdens de race werd duidelijk hoe hard er gereden werd. Door een val in de eerste bocht kwam Rick op de 32ste plaats en wist hij zich niet meer naar voren te vechten. Rick was ook niet goed in orde, na de wedstrijd trilde hij nog enorm. Later volgden onder andere de kwalificatieheats van de MX2 en MXGP.

Aan het einde van onze dag op het circuit gingen we met onze 4X4 huurauto samen met Cairoli en Jill, Gajser en Febvre met zijn vriendin naar Riga.

Ohnee, helaas.. Met z'n tweeen, met onze Juke.. richting Riga....

Eenmaal aangekomen bleek dat mijn duifje geen hotel maar een hostel had geboekt..... De eigenaar, een lieve oude grijze man met sportsokken in zijn jeruzalem-slippers, gaf ons een preek over onze 'no-show' van vrijdag, leidde ons nog even rond en liet ons zien waar de kamers, de gezamenlijke douches en toiletten waren, zijn kamer en zijn douche was, fijn naast die van de dames... eh.. Huh? Binnen 5 minuten was er een 5* hotel in de buurt geboekt en waren we vertrokken naar een luxer oord.. Hoezo verwend...?

Al met al zaten we pas om 22.30 aan het diner. Wat trouwens een van de beste steaks was die ik ooit heb gehad, geflambeerd met wodka! (www.steikihaoss.lv) kijk:

Anyways.. de volgende dag zijn wij weer vol in de toerenbegrenzer richting het circuit gereden omdat de EMX125 volgens mij om 9.30 zou moeten starten. Bij aankomst (9.45) kwamen we erachter dat wij ons een uur vergist hadden en zij godzijdank pas om 10.30 zouden moeten starten. Halleluja!

Daarom zijn wij even gaan vertoeven in de VIP-restauratie, waar wij de vorige dag al even een blik in de koelkast hadden geworpen en vanwaar we perfect uitzicht op de baan hadden. De Vip-Staff gaf ons wederom een hartelijk ontvangst en bracht ons naar onze tafel voor een heerlijk 5* buffet. Helaas zagen we vanuit daar net voor ons de val van Pootjes waarbij hij z'n sleutelbeen brak.

We vergaten bijna ons te melden bij de camera crew bij het Skyboxterrace om de opnames van de uitreiking van de holeshot award door te nemen. Vervolgens konden wij vanaf het Skybox terrace de manches van heel dichtbij zien met uitzicht op het startveld en de mooiste tafelberg!

Tussendoor reikten we dan even de holeshot awards uit..

Zie hier per klasse wie de Holeshot-Awards hebben binnen weten te vechten.

MX2:

En de MXGP:

Vlak voor vertrek hebben we ons nog even bij Rick staan verlekkeren op zijn mega mooie brommert!
Helaas. Aan alle leuke dingen komt een einde... We zijn naar het hotel gegaan om de volgende dag lekker vroeg om 5 uur op te staan.

Op naar het volgende MXGP weekend en petje af voor alle rijders! Het blijft een topprestatie!

v

En.. de VIP-reis was nog niet ten einde.. Zo lekker als ik met mijn beentjes vooruitgestrekt in het vliegtuig zat, zat vlak voor ons Herlings opgepropt met zijn mega beker op schoot.
Fox, hartelijk dank voor deze kans en wij staan graag de volgende MXGP weer tot jullie beschikking! ;)

de MXGP in Latvia.

Wil je graag meer over de wedstrijden zelf lezen? Kijk dan voor wedstrijdverslagen en uitslagen op www.motocrossplanet.nl :)

Bekijk hieronder de filmpjes van de Holshot award uitreiking en de highligts van